Do sukcesu przez edukację i wychowanie w integracji

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych, zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach uczniów poprzez podniesienie umiejętności kluczowych i zredukowanie deficytów rozwojowych w edukacji i wychowaniu integracyjnym.

1. DANE OGÓLNE

Nazwa projektu Do sukcesu przez edukację i wychowanie w integracji

Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach

Numer i nazwa poddziałania 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych

2. PROJEKTODAWCA Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 4 w Goleniowie

PATNERZY brak

3. CZAS TRWANIA PROJEKTU Od 1 sierpnia 2008 do 31 grudnia 2009

4. CEL PROJEKTU

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych, zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach uczniów poprzez podniesienie umiejętności kluczowych i zredukowanie deficytów rozwojowych w edukacji i wychowaniu integracyjnym. Projekt ma  na celu również zmniejszenie bariery mentalnej, wyrównanie deficytów u uczniów z dysfunkcjami, zaspokojenie potrzeb uczniów, szkoły i środowiska lokalnego na specyficzne formy kształcenia, wyrównanie braków edukacyjnych z j. polskiego, matematyki i j. angielskiego, rozwinięcie zdolności analitycznych, umiejętności interpersonalnych, empatycznych, autoprezentacji i pracy w grupie oraz wzrost konkurencyjności i pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym. Celem jest też integracja uczniów, nauka alternatywnych form spędzania czasu wolnego, przygotowanie uczniów do podjęcia nauki w gimnazjum, zapobieganie drugoroczności, podniesienie zdolności uczenia się poprzez wyzwalanie motywacji do nauki i aktywności własnej, objęcie uczniów niepełnosprawnych specjalistyczną pomocą terapeutyczną i rewalidacyjną, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec niepełnosprawności.

5. ODBIORCY PROJEKTU (GRUPA DOCELOWA)

Projekt jest adresowany do grupy 600 osób - dzieci pochodzących z rodzin korzystających z pomocy OPS i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej. Dzieci z niską samooceną, poczuciem niemożności odniesienia sukcesu, zagrożone drugorocznością, mające problemy z nauką ze specyficznymi problemami edukacyjnymi (niepełnosprawność fizyczna i umysłowa, autyzm, porażenie mózgowe, ADHD, niedostosowanie społeczne).

6. DZIAŁANIA

Rekrutacja

Rekrutacja uwzględnia zasadę równych szans (równość płci, osoby niepełnosprawne, z dysfunkcjami). Udział w projekcie jest przewidziany dla osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opiniami PPP o dysleksji rozwojowej, stwierdzonymi wadami wymowy, trudnościami w nauce i zaburzeniami zachowania na podstawie analizy wyników nauczania, dokumentacji pedagoga szkolnego i wychowawców klas oraz potrzeb uczniów i ich rodziców.

Zadania (Najważniejsze elementy projektu)

  • Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki dla uczniów klas IV-VI osiągających niskie wyniki w nauce - 60 osób
  • Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z j. polskiego dla uczniów klas IV-VI z problemami w czytaniu i pisaniu - 60 osób
  • Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z j. angielskiego z wykorzystaniem programów komputerowych dla dzieci z problemami w nauce z klas IV, które jako jedyne nie były objęte nauką tego przedmiotu - 25 osób
  • Zajęcia wyrównawcze z matematyki z wykorzystaniem kart matematycznych jako zabawowej formy nauki matematyki dla uczniów klas I-III - 36 osób
  • Zajęcia korekcyjne - kompensacyjne z matematyki dla uczniów niepełnosprawnych i dyskalkulików z klas IV-VI - 9 osób
  • Kształtowanie umiejętności językowych i matematycznych u dzieci niepełnosprawnych umysłowo z klas I-III - 18 osób
  • Wyrównawcze zajęcia informatyczne dla dzieci nie posiadających komputera z klas I-IV - 20 osób
  • Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu z klas I-III prowadzone metodą glottodydaktyki - 20 osób
  • Zajęcia logopedyczne dla klas I-IV - 20 osób
  • Terapia logopedyczna dla uczniów klas I-VI - diagnoza, nauka prawidłowej emisji i higieny głosu - 45 osób
  • Terapeutyczne warsztaty teatralne dla uczniów niepełnosprawnych prowadzone w grupie integracyjnej - 600 osób
  • Terapia wielozmysłowa dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo - praktyczna nauka życia - 27 osób
  • Zajęcia arteterapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych w grupie integracyjnej - 30 osób
  • Zajęcia muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych w grupie integracyjnej
  • Trening zastępowania agresji metodą ART dla uczniów klas IV-VI - 45 uczniów
  • Koło dziennikarskie, wydawanie 1x w miesiącu gazety szkolno-lokalnej - 16 numerów w nakładzie 200 egzemplarzy na miesiąc
  • Zajęcia turystyczno - krajoznawcze jako alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego
  • Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową dzieci niepełnosprawnych w grupie integracyjnej - 10 osób
  • Zajęcia dogoterapii dla dzieci niepełnosprawnych - 30 osób

7. REZULTATY

Rezultaty twarde

  • 600 uczniów objętych wsparciem
  • 972 godzin zajęć wyrównawczych - 213 osób
  • 432 godzin zajęć korekcyjno - kompensacyjnych - 47 osób
  • 216 godzin zajęć logopedycznych - 65 osób
  • 486 godzin zajęć terapeutycznych - 75 osób
  • 108 godzin zajęć treningu zastępowania agresji - 45 osób
  • 108 godzin koła dziennikarskiego - 25 osób
  • 216 godzin zajęć teatralnych - 600 osób
  • 324 godzin zajęć turystyczno - krajoznawczych - 180 osób
  • 216 godzin zajęć wychowania komunikacyjnego - 10 osób
  • 54 godzin zajęć dogoterapii - 30 uczniów
  • 9 wycieczek turystycznych
  • 1 wycieczka terapeutyczna
  • 3 warsztaty teatralne
  • 3 przedstawienia teatralne
  • 4 wyjazdy do teatru
  • 7 koncertów muzycznych
  • 2800 egzemplarzy gazety szkolnej
  • 24 zestawów kart matematycznych, 12 bączków matematycznych
  • Kamera cyfrowa
  • Zestaw instrumentów perkusyjnych
  • 1 gitara
  • 1 keyobord
  • 1 nootebook
  • 1 kronika
  • 10 kart rowerowych
  • 1 tablica interaktywna
  • 1 komputerowy program graficzny Corelli - Drow
  • Wyposażenie Sali praktycznej nauki życia

Rezultaty miękkie

  • Rozwój kompetencji kluczowych (j. polski, matematyka, j. angielski)
  • Nabycie zdolności uczenia się
  • Kompetencje interpersonalne i społeczne
  • Ekspresja kulturalna
  • Poprawa samooceny uczniów
  • Zwiększenie motywacji do nauki
  • Wsparcie uczniów w dostępie do wiedzy i wskazanie alternatywnych form organizacji czasu wolnego
  • Rozwój zainteresowań i talentów uczniów
  • Przełamanie bariery mentalnej w stosunku do osób niepełnosprawnych
  • Poprawa wizerunku i konkurencyjności szkoły w środowisku

8. KONTAKT www.sp4goleniow.nazwa.pl