Posiedzenie WRZ z dnia 12 grudnia 2012r.

Dnia 12 grudnia 2012 r. w siedzibie Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie odbyło się  czwarte w tym roku posiedzenie Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w Szczecinie.

Po otwarciu posiedzenia przez Wiceprzewodniczącego WRZ Pana Zbigniewa Plutę i przyjęciu porządku obrad przez członków WRZ, na prośbę Członków Rady w pierwszej kolejności poruszono temat dot. opiniowania nowego kierunku kształcenia- podjęcie uchwały przez WRZ w Szczecinie.

Przedstawicielami instytucji, która zgłosiła się do WRZ o wydanie opinii w sprawie utworzenia nowego kierunku kształcenia jakim jest opiekunka środowiskowa były Pani Ewa Bracławicz i Pani Urszula Stefanicka  nauczycielki z Zespołu Szkół Medycznych w Świnoujściu.

Po uzyskaniu pozytywnej opinii przez WRZ w Szczecinie, planowane jest otwarcie nowego kierunku kształcenia jakim jest opiekunka środowiskowa. Sprzyja temu nowa baza dydaktyczno - techniczna
z salami audiowizualnymi i  bogato wyposażonymi pracowniami tematycznymi oraz z wykwalifikowaną kadrą. Przed przystąpieniem do otwarcia kierunku opiekunka środowiskowa ww. szkoła przeprowadziła wstępne rozeznanie rynku potrzeb.

Po zakończonej prezentacji WRZ w Szczecinie jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek Zespołu Szkół Medycznych w Świnoujściu w sprawie utworzenia nowego kierunku kształcenia jakim jest opiekunka środowiskowa na terenie województwa zachodniopomorskiego (uchwała Nr 17) .

Następnie została przedstawiona sytuacja za zachodniopomorskim rynku pracy  przez Pana Andrzeja Przewodę - Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie. W skali kraju na koniec października 2012 r. stopa bezrobocia wyniosła 12,5 % z czego ponad połowę bezrobotnych stanowiły kobiety. W województwie zachodniopomorskim, bez drastycznych zmian w porównaniu do poprzedniego kwartału,  bezrobocie oscyluje w granicach 16,9 %.  W 2013 r. Publiczne Służby Zatrudnienia czeka reforma- zaakcentował Pan Przewoda. Zmianie ulegnie ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Jedna z planowanych zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczy metodologii pracy z osobami bezrobotnymi. 90% zarejestrowanych bezrobotnych w PUP to osoby będące w szczególnie trudniej sytuacji na rynku pracy, którzy wymagają indywidualnego wsparcia
i aktywizacji działań. Art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wymienia taki osoby: należą do nich min. długotrwale bezrobotni, niepełnosprawni, powracający po długiej przerwie związanej z wychowywaniem dziecka, osoby młode, o niskich kwalifikacjach zawodowych, do których jest kierowana masa działań. Do pozostałej grupy ok 10% zarejestrowanych w urzędach pracy, które nie mieszczą się w ww. kategorii osób nie kierowane są żadne formy aktywizacji zawodowej. Kolejna planowana zmiana w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczy zlecania usług na zewnątrz.

Szkolnictwo zawodowe na przykładzie Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie to kolejna
z pozycji programu posiedzenia WRZ zaprezentowana przez  Pana Krzysztofa Osińskiego.

Prezentację siedziby WZDZ w Szczecinie rozpoczął Pan Osiński od przedstawienia uczestnikom historii samego budynku, w którym początkowo znajdował się  Naukowy Instytut Rzemiosła, po przekształceniu Zakład Doskonalenia Rzemiosła, następnie Zakład Doskonalenia Zawodowego, by od 1970 r. zmienić nazwę na Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego.

Obecnie uczniowie kształcą się w 15 zawodach: elektromechanik w warsztatach szkolnych, kucharz małej gastronomii, sprzedawca, fryzjer, fotograf, lakiernik, blacharz samochodowy, murarz, introligator, cukiernik, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, stolarz, tapicer, elektryk. W okresie 50 lat działalności mury szkół prowadzonych przez Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie opuściło ponad 6,5 tysiąca absolwentów, z których pewna liczba ukończyła studia wyższe. Kontynuacją prezentacji szkolnictwa zawodowego było  zwiedzanie sal wykładowych potencjału Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie, w których odbywają się zajęcia praktyczne uprawniające do wykonywania w przyszłości określonego zawodu.

Ostatnim punktem programu posiedzenia WRZ była prezentacja projektu innowacyjnego pn. „Era Entera - e-learning dla młodzieży" w ramach Działania 3.5 Innowacyjny PO KL, realizowanego przez Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie oraz Katedrę Efektywności Innowacji Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Prezentacji platformy
e-learningowej dokonał kierownik projektu  Pani Alina Deka, która w sposób syntetyczny przedstawiła produkt finalny, jaki udało się dotychczas pozyskać podczas realizacji projektu.

Głównym celem projektów innowacyjnych jest szukanie nowych, efektywniejszych sposobów rozwiązywania problemów mieszczących się w obszarach wsparcia EFS.

Projekt pn. „Era Entera - e-learning dla młodzieży" ma za zadanie wypracować i wdrożyć rozwiązania w zakresie rozwijania umiejętności w posługiwaniu się technikami informacyjno-komunikacyjnymi w procesie uczenia się poprzez stworzenie platformy e-learningowej, wytypowanie grupy testowej i realizację zajęć pilotażowych z wykorzystaniem tej technologii.

Uczestnikami projektu są nauczyciele i uczniowie z Zasadniczych Szkół Zawodowych w Szczecinie, Trzebiatowie i Świnoujściu, którzy podnoszą poziom wiedzy i satysfakcji podczas ulepszonego modelu uczenia się, podnoszą poziom świadomości organizacyjnej co spowoduje przewagę konkurencyjną na rynku edukacyjnym i możliwości dalszego rozwoju.

Na chwilę obecną zrekrutowano do projektu 92 uczniów, z czego 90 nabyło praktyczne umiejętności wykorzystania technologii informacyjnych, 4 nauczycieli nauczyło się realizować zajęcia dydaktyczne
w formie e-learningowej. Ponadto, opracowano program szkoleń w zakresie zajęć: tworzenie stron WWW, grafika prezentacyjna, nowoczesne technologie w Internecie, wraz z elektronicznymi i tradycyjnymi materiałami dydaktycznymi dla nauczycieli i uczniów.

Jedną z głównych zalet szkoleń elektronicznych jest łatwy dostęp do materiałów dydaktycznych za pomocą komputera i łącza internetowego, dlatego zarówno nauczyciele jak i uczniowie mają stały dostęp do materiałów dydaktycznych. Na tym posiedzenie zakończono.