Gralak Rafał

BRANŻA: GOSPODARKA MORSKA

TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: METODA ZOBRAZOWANIA INFORMACJI NAWIGACYJNEJ Z WYKORZYSTANIEM TECHNOLOGII ROZSZERZONEJ WIRTUALNOŚCI DO WSPOMAGANIA MANEWROWANIA STATKIEM
NA AKWENIE OGRANICZONYM

Rafał Gralak w lutym tego roku skończył 34 lata. Urodził się i mieszka w Szczecinie. Z tym miastem związał swoją drogę edukacyjną i zawodową. Od dziecka był miłośnikiem majsterkowania przy różnych przedmiotach elektronicznych i mechanicznych. W podstawówce wołali na niego MacGyver. Idąc za instynktem jako szkołę średnią wybrał  Zespół Szkół Elektryczno-Elektronicznych/TME, którą ukończył z wyróżnieniem w 2000 r. Po zakończeniu edukacji na średnim szczeblu, poniekąd przez przypadek dostał się do Wyższej Szkoły Morskiej, obecnie Akademii Morskiej, z którą po uzyskaniu tytułu mgr inż., podpisał umowę o pracę.
Jego „królestwem” i poligonem badawczym  jest nowoczesny symulator manewrowy statku, znajdujący się w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego na Wydziale Nawigacyjnym. Przez okres działalności naukowo-dydaktycznej, przy jego wykorzystaniu, zrealizował szereg prac badawczych z zakresu analiz bezpieczeństwa nawigacji na rzecz państwowych oraz zagranicznych podmiotów gospodarki morskiej.
W ostatnich kilku latach z powodzeniem bierze czynny udział w procesie budowy morskiej części, strategicznej  w woj. zachodniopomorskim inwestycji, jaką niewątpliwie jest Gazoport w Świnoujściu.
Poza satysfakcją jaką czerpie z pracy ze studentami, stara się rozwijać swoje zainteresowania w sprecyzowanym kierunku, związanym z projektowaniem i budową specjalistycznych narzędzi dla przemysłu morskiego, w tym symulatorów morskich i nowoczesnych technologii mieszanej rzeczywistości.

ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:

Wąski przekrój ośrodków naukowo-badawczych w Polsce, realizujących prace B&R dla branży morskiej w połączeniu z posiadanymi przez doktoranta kwalifikacjami, zaowocował wykorzystaniem wyników badań jego autorstwa i współautorstwa w szeregu przedsięwzięciach na styku nauka-biznes. Zdecydowana większość wyników z prac badawczych realizowanych przez doktoranta znajduje zastosowanie lub jest komercjalizowana w sektorze przemysłu morskiego.

Do najważniejszych  z nich można zaliczyć. (tytuły w oryginalnej pisowni):

1. Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu – ZEUS.
2. Computer simulation for port design and safe manoeuvring of ship. State 2. Simulation researches of m/f Piast (conducted by means of PC Ship Manoeuvring Simulator and Full Mission Simulator).
3. Determination of safe manoeuvring conditions in Ystad harbour for m/f Skania.
4. Analiza nawigacyjna portu zewnętrznego w Świnoujściu.
5. Analiza nawigacyjna rozbudowy stanowiska Nr 6 Terminalu Promowego w Świnoujściu - badania symulacyjne.
6. Określenie warunków bezpiecznego manewrowania nowobudowanego promu o długości Lc=207m w porcie Świnoujście - badania symulacyjne.
7. Efficient, Safe and Sustainable Traffic at Sea; akronim: EfficienSea, Projekt międzynarodowy w ramach Programu Regionu morza Bałtyckiego 2007-2013.
8. Zintegrowany system oceny dynamicznej rezerwy wody pod stępką statków podchodzących do portów morskich.
9. Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich..
10. Maritime Safety - transport and Environment in the Baltic Sea Region; akronim: BalticMaster II.
11. Budowa zintegrowanego nieautonomicznego symulatora nawigacyjno-manewrowego jednostek śródlądowych.
12. Opracowanie prototypu i wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem transportu morskiego w Polsce.
13. Determination of navigational safety conditions of 210 m length Ro-Pax ferry entrance to Ystad port with the New western breakwater consideration conducted by Real time simulation method.
14. Projekt systemów zapewniających bezpieczną nawigację i obsługę statków LNG na podejściu i w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
15. Określenie parametrów maksymalnych statków mogących bezpiecznie wchodzić do Portu Handlowego Świnoujście (po modernizacji toru podejściowego do Świnoujścia oraz zmianie warunków eksploatacyjnych portu).
16. Opracowanie FMBS – Full mission Bridge Simulation dla potrzeb szkolenia kadr morskich obsługujących terminal LNG w Świnoujściu oraz weryfikacja jednostek wchodzących do portu.
17. Modernizacja toru podejściowego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12.5m.

PLANY DALSZEGO ROZWOJU:

Rafał Gralak posiada unikatową w Polsce wiedzę z zakresu znajomość architektury, obsługi i umiejętności serwisowania symulatorów morskich największych światowych producentów takich jak Kongsberg i Transas. Połączenie posiadanej wiedzy z zamiłowaniem do nowoczesnych technologii w tematyce zobrazowania informacji np. rozszerzonej rzeczywistości i rozszerzonej wirtualności pozwala mu realizować się w obszarze projektowania i wykorzystania tego typu systemów w niszowym sektorze morskim.
Rozwiązania technologiczne w tej branży są stosunkowo konserwatywne i mało innowacyjne w porównaniu np. z sektorem lotniczym. Jest tylko kilka liczących się ośrodków na świecie, w których poświęca się uwagę zagadnieniom z tematyki innowacyjnych, przyszłościowych rozwiązań w zakresie ergonomii mostka i urządzeń nawigacyjnych, syntezy technologicznych procesów ich budowy w połączeniu z nieszablonowym podejściem w ich projektowaniu. np. z użyciem technik AR, AV czy okulograficznych. Akademia Morska w Szczecinie posiada zasoby ludzkie i technologiczne do realizacji tych celów. Żal byłoby z nich nie skorzystać.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  1. Nagroda zespołowa Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej za osiągnięcia naukowe w zakresie realizowania prac naukowo-badawczych, projektów międzynarodowych oraz wdrożeń na rzecz gospodarki morskiej, mających na celu poprawę bezpieczeństwa nawigacji, w tym budowę systemu PNDS. 21.09.2012.
  2. Złoty medal na targach innowacyjnych technologii EUREKA w Brukseli za system PNDS. Doktorant w randze wykonawcy. 19.11.2011.
  3. Nagroda indywidualna Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie za osiągnięcia naukowe w roku 2012.