Florczak Wioletta

BRANŻA: EKONOMICZNA

TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: EKONOMICZNO-SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA KONSUMPCJI KULTURY WYŻSZEJ W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM

 

Szczecinianka, magister ekonomii - absolwentka Zarządzania i Marketingu a następnie studiów doktoranckich na Uniwersytecie Szczecińskim. Pracownik samorządowy.

 

 

 

ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:

Badania częstotliwości i uwarunkowań uczestnictwa w kulturze mieszkańców województwa zachodniopomorskiego dostarczają wielu informacji istotnych z punktu widzenia wizerunku i rozwoju regionu, co wynika przede wszystkim z funkcji kultury. Zaspokojenie potrzeb kulturalnych stanowi jeden z mierników poziomu i jakości życia mieszkańców, zaś stan, zróżnicowanie i dostępność infrastruktury kulturalnej to ważny miernik rozwoju regionu. Dlatego też informacje na ten temat mogą być przydatne zarówno dla jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów świadczących usługi kulturalne, jak i instytucji i osób wspierających kulturę. Zainteresowane nim mogą być nie tylko urzędy miast czy gmin, ale także menadżerowie placówek kulturalnych, jak i inne organizacje czy osoby zajmujące się kulturą, bądź też realizujące działania w zakresie wspierania artystów, twórców, ekspertów w danej dziedzinie i ludzi nauki. Przeprowadzone badania pozwolą na diagnozę stanu i uwarunkowań  uczestnictwa w kulturze wysokiej przez mieszkańców regionu zachodniopomorskiego. Dzięki badaniom możliwa jest ocena oferty kulturalnej regionu oraz wykorzystania infrastruktury kulturalnej. Badania te mogą przyczynić się do  działań na rzecz rozwoju kultury i biznesu w regionie, np. formułowania strategii rozwoju regionu w odniesieniu do sfery kultury. Obecna kultura, w tym przede wszystkim sztuka, bardzo mocno oddziałuje także na produkcję, nowe technologie, m.in. dzięki nowoczesnemu wzornictwu, designowi. Obecnie kultura wysoka, w tym sztuka, wymaga wiedzy eksperckiej nie tylko z branży artystycznej, ale i technologicznej. Region atrakcyjny pod względem kulturalnym przyciąga nie tylko turystów, ale także potencjalnych inwestorów, a niektórych skłania także do zamieszkania na tym terenie. Obecnie coraz bardziej zwraca się uwagę i docenia współpracę osób zajmujących się nowoczesnymi technologiami, edukacją, przedsiębiorczością i kulturą. Kultura ma być tym elementem miękkim spajającym. Zebrane w badaniach informacje mogą być pomocne w działalności podmiotów funkcjonujących na rynku kultury, m.in. przy planowaniu, opracowywaniu strategii i podejmowaniu decyzji marketingowych. Znajomość potrzeb, preferencji i zachowań konsumentów kultury (rozpoznana na podstawie badań) będzie istotna nie tylko z punktu widzenia formułowania oferty kulturalnej zgodnej z potrzebami i preferencjami mieszkańców regionu ale również dla kreowania określonych potrzeb związanych ze wzrostem uczestnictwa w kulturze, zwłaszcza kulturze wyższej. Kultura ma również pomagać w promowaniu innowacyjnych rozwiązań oraz rozwoju przedsiębiorczości w regionie, co ostatecznie będzie wpływało na tworzenie nowych miejsc pracy zarówno w instytucjach kulturalnych, jak i pośrednio w firmach z nimi współpracującymi, a także pomoże w tworzeniu prywatnych szkół artystycznych. Atrakcyjna i zróżnicowana oferta kulturalne może być także jednym z czynników decydujących o atrakcyjności regionu zachodniopomorskiego zarówno z punktu widzenia jego mieszkańców, jak i turystów czy inwestorów. Będzie również wpływała na pozytywny wizerunek regionu. Kultura jest bowiem ważnym elementem rozwoju ekonomicznego danego obszaru, ponieważ podnosi atrakcyjność miejsca zamieszkania i lokalizacji instytucji i przedsiębiorstw, wpływa na rozwój turystyki, pomaga w rozwijaniu się rynku pracy, tworzy przemysł kulturowy, przyczynia się do rozwoju metropolitarnego, a także pomaga w tworzeniu miejsc pracy w sektorach rozwojowych. Wyniki przeprowadzonych analiz będą mogły również stanowić podstawę do porównań regionu zachodniopomorskiego z innymi regionami w odniesieniu do  takich obszarów jak: poziom i struktura wydatków  z budżetu jednostek samorządu terytorialnego na kulturę, stan i wykorzystanie infrastruktury kulturalnej oraz uczestnictwo w kulturze mieszkańców regionu, będąc miernikami rozwoju regionu. Mogą one również być przydatne w nawiązywaniu współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a instytucjami kultury, uczelniami i przedsiębiorstwami w zakresie rozwoju i upowszechniania kultury, wpływając na zwiększenie współpracy pomiędzy sferą nauki a sferą biznesu w województwie.

PLANY DALSZEGO ROZWOJU:

Doktorantka w przyszłości planuje rozpoczęcie podyplomowych studiów Marketingu Kultury, a także udział w szkoleniach z tego zakresu. Wyniki  przeprowadzonych badań doktorskich autorka zamierza udostępnić zainteresowanym publicznym instytucjom kultury oraz podmiotom gospodarczym, jak również organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność związaną z kulturą i funkcjonujących na rynku zachodniopomorskim. Formą rozpowszechniania wyników badań będą również publikacje w czasopismach naukowych i wystąpienia  na konferencjach naukowych.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  1. Ukończenie studiów magisterskich z wynikiem bardzo dobrym.
  2. W 2002 r. zdobycie pierwszego miejsca w konkursie „Skrzydła dla Szczecina” w kategorii młodzieżowej - konkurs na projekt poświęcony wizji rozwoju miasta. Konkurs organizowany przez Północną Izbę Gospodarczą, Uniwersytet Szczeciński oraz Kurier Szczeciński.