AUSTRIA
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. nie
otwiera w pełni granic
do austriackiego rynku pracy. Istnieją określone przepisy austriackie, które
stwarzają możliwość legalnego zatrudnienia w niektórych dziedzinach, po
spełnieniu określonych warunków.
Pierwszym krokiem uzyskania zezwolenia na pracę jest znalezienie pracodawcy,
takiego, któremu właśnie nasze kwalifikacje będą w miejscu pracy niezbędne.
Wniosek o wydanie pozwolenia na pracę (Beschäftigungsbewilligung) zgłasza
pracodawca w regionalnym Urzędzie Pośrednictwa Pracy (AMS). Pozwolenie na
zatrudnienie zostanie wystawione, jeśli pozwala na to sytuacja na miejscowym
rynku pracy. A „pozwala” tylko wtedy, jeśli AMS w ciągu 4 do 5 tygodni nie
znajdzie wśród poszukujących pracy odpowiedniego pracownika zastępczego –
Austriaka lub w drugiej kolejności obywatela tzw. „starej” Unii. Jeśli nadal nie
ma chętnych spełniających kryteria pracodawcy, oferta jest kierowana do
obywateli tzw. „nowej” Unii, do których zalicza się Polaków. Pracodawca ani też
pracownik zagraniczny, wobec którego wystąpiono o pozwolenie na pracę nie może
być winnym wielokrotnego złamania przepisów ustawy o zatrudnieniu cudzoziemców.
Ponadto pracodawca nie może zwolnić żadnych zatrudnionych u siebie pracowników w
celu zatrudnienia cudzoziemców oraz może zatrudniać cudzoziemców wyłącznie do
pracy w swoim zakładzie( nie może wypożyczać pracowników innym stronom)
Wypełniony formularz wniosku o ograniczone pozwolenia na zatrudnienie składa
się w centrali AMS, 1030 Wien, Esteplatz 2. AMS przyjmuje petentów od
poniedziałku do piątku 8-11.30.Wnioski o wydanie zezwolenia są jednolite i można
je znaleźć na stronie www.ams.at w dziale dla przedsiębiorców (Service für
Unternehmen). Pracodawca może złożyć wniosek osobiście, drogą pocztową lub przez
uprawnionego pełnomocnika. W praktyce wnioski zazwyczaj składają potencjalni
pracobiorcy, którzy jednocześnie dostarczają wymagane do wniosku dokumenty, tj.
paszport, wszystkie poświadczenia zameldowania, dokument potwierdzający prawo
pobytu, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dokumenty potwierdzające
kwalifikacje, potwierdzenie poprzedniego zatrudnienia w Austrii. Koszty wydania
zezwolenia ponosi pracodawca.
Zezwolenie wydawane jest zwykle na okres do 1 roku (50 tygodni) , po tym czasie
może być przedłużone. W tym celu pracodawca powinien na miesiąc przed upływem
ważności zezwolenia złożyć stosowny wniosek w urzędzie. Jako Au-Pair mogą
pracować przez rok, bez dalszych zezwoleń, osoby pomiędzy 18 a 28 rokiem życia.
Zatrudnienie jako Au-Pair na czas dłuższy niż jeden rok nie jest możliwe.
Pracodawca, na dwa tygodnie przed planowym przyjazdem osoby chcącej podjąć taką
pracę, musi zgłosić ten fakt Urzędowi Pośrednictwa Pracy (AMS). Urząd po
sprawdzeniu, czy przyszły pracownik spełnia wymagane warunki, wystawia dokument
zwany potwierdzeniem zawiadomienia(Anzeigebestätigung)., który de facto staje
się pozwoleniem na pracę.
Pozwolenie na pracę w charakterze pracownika sezonowego (Kontingentbewilligung)
wydawane jest zwykle na 6 miesięcy i może zostać przedłużone na wniosek
pracodawcy o kolejne 6 miesięcy. Odpowiednie rozporządzenia o zatrudnianiu
pracowników sezonowych są wydane dla każdej gałęzi gospodarki, grupy zawodowej –
w przypadku Polaków zatrudnienie sezonowe jest możliwe głównie dla branż
turystycznych, rolnictwa i leśnictwa. Ponadto w Austrii wydawane są także
zezwolenia dla pracowników rolnych do pomocy przy zbiorach. Okres ważności
takiego zezwolenia jest ograniczony do 6 tygodni.
Studenci, bądź uczniowie szkół, którzy mają w Austrii pozwolenie na pobyt, mogą
otrzymać pozwolenie na zatrudnienie sezonowe na okres nie przekraczający 3
miesięcy w roku kalendarzowym. Od 1 stycznia 2003 r. studenci – obcokrajowcy
mają ponadto możliwość przepracowania legalnie 10 godzin w tygodniu (taki sam
przepis obowiązuje studentów z Austrii). Jest to tzw. geringfügige Beschäftigung.
Według austriackiego prawa Polak może być uznany za personel kluczowy, jeśli
posiada szczególne
i poszukiwane przez miejscowy rynek pracy umiejętności, poparte doświadczeniem.
Nie są uznawani za personel kluczowy zwykli specjaliści bez dodatkowych
kwalifikacji, osoby przyuczane do zawodu czy siły pomocnicze. Warunkiem jest
także przewidywane dla personelu kluczowego wynagrodzenie miesięczne brutto w
wysokości przynajmniej 60% maksymalnej stawki bazowej wymaganej przez przepisy
ubezpieczenia społecznego. Wniosek o zatrudnienie składają wspólnie
zainteresowany podjęciem pracy oraz przyszły pracodawca we właściwym ze względu
na miejsce przyszłe miejsce zameldowania cudzoziemca urzędzie ds. cudzoziemców.
Uzyskanie pozwolenia na pracę
w charakterze pracownika kluczowego w praktyce nie jest łatwe. Istnieje
dodatkowo tzw. kontyngent przyjęć cudzoziemców, oznaczający ograniczenia
ilościowe w skali roku.
http://www.handelsratpolen.at
http://www.botschaftrp.at