AUSTRIA 

Członkostwo Polski w Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. nie otwiera w pełni granic
do austriackiego rynku pracy. Istnieją określone przepisy austriackie, które stwarzają możliwość legalnego zatrudnienia w niektórych dziedzinach, po spełnieniu określonych warunków.
Pierwszym krokiem uzyskania zezwolenia na pracę jest znalezienie pracodawcy, takiego, któremu właśnie nasze kwalifikacje będą w miejscu pracy niezbędne. Wniosek o wydanie pozwolenia na pracę (Beschäftigungsbewilligung) zgłasza pracodawca w regionalnym Urzędzie Pośrednictwa Pracy (AMS). Pozwolenie na zatrudnienie zostanie wystawione, jeśli pozwala na to sytuacja na miejscowym rynku pracy. A „pozwala” tylko wtedy, jeśli AMS w ciągu 4 do 5 tygodni nie znajdzie wśród poszukujących pracy odpowiedniego pracownika zastępczego – Austriaka lub w drugiej kolejności obywatela tzw. „starej” Unii. Jeśli nadal nie ma chętnych spełniających kryteria pracodawcy, oferta jest kierowana do obywateli tzw. „nowej” Unii, do których zalicza się Polaków. Pracodawca ani też pracownik zagraniczny, wobec którego wystąpiono o pozwolenie na pracę nie może być winnym wielokrotnego złamania przepisów ustawy o zatrudnieniu cudzoziemców. Ponadto pracodawca nie może zwolnić żadnych zatrudnionych u siebie pracowników w celu zatrudnienia cudzoziemców oraz może zatrudniać cudzoziemców wyłącznie do pracy w swoim zakładzie( nie może wypożyczać pracowników innym stronom) Wypełniony formularz wniosku o ograniczone pozwolenia na zatrudnienie składa
się w centrali AMS, 1030 Wien, Esteplatz 2. AMS przyjmuje petentów od poniedziałku do piątku 8-11.30.Wnioski o wydanie zezwolenia są jednolite i można je znaleźć na stronie www.ams.at w dziale dla przedsiębiorców (Service für Unternehmen). Pracodawca może złożyć wniosek osobiście, drogą pocztową lub przez uprawnionego pełnomocnika. W praktyce wnioski zazwyczaj składają potencjalni pracobiorcy, którzy jednocześnie dostarczają wymagane do wniosku dokumenty, tj. paszport, wszystkie poświadczenia zameldowania, dokument potwierdzający prawo pobytu, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dokumenty potwierdzające kwalifikacje, potwierdzenie poprzedniego zatrudnienia w Austrii. Koszty wydania zezwolenia ponosi pracodawca.
Zezwolenie wydawane jest zwykle na okres do 1 roku (50 tygodni) , po tym czasie może być przedłużone. W tym celu pracodawca powinien na miesiąc przed upływem ważności zezwolenia złożyć stosowny wniosek w urzędzie. Jako Au-Pair mogą pracować przez rok, bez dalszych zezwoleń, osoby pomiędzy 18 a 28 rokiem życia. Zatrudnienie jako Au-Pair na czas dłuższy niż jeden rok nie jest możliwe. Pracodawca, na dwa tygodnie przed planowym przyjazdem osoby chcącej podjąć taką pracę, musi zgłosić ten fakt Urzędowi Pośrednictwa Pracy (AMS). Urząd po sprawdzeniu, czy przyszły pracownik spełnia wymagane warunki, wystawia dokument zwany potwierdzeniem zawiadomienia(Anzeigebestätigung)., który de facto staje się pozwoleniem na pracę.
Pozwolenie na pracę w charakterze pracownika sezonowego (Kontingentbewilligung) wydawane jest zwykle na 6 miesięcy i może zostać przedłużone na wniosek pracodawcy o kolejne 6 miesięcy. Odpowiednie rozporządzenia o zatrudnianiu pracowników sezonowych są wydane dla każdej gałęzi gospodarki, grupy zawodowej – w przypadku Polaków zatrudnienie sezonowe jest możliwe głównie dla branż turystycznych, rolnictwa i leśnictwa. Ponadto w Austrii wydawane są także zezwolenia dla pracowników rolnych do pomocy przy zbiorach. Okres ważności takiego zezwolenia jest ograniczony do 6 tygodni.
Studenci, bądź uczniowie szkół, którzy mają w Austrii pozwolenie na pobyt, mogą otrzymać pozwolenie na zatrudnienie sezonowe na okres nie przekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym. Od 1 stycznia 2003 r. studenci – obcokrajowcy mają ponadto możliwość przepracowania legalnie 10 godzin w tygodniu (taki sam przepis obowiązuje studentów z Austrii). Jest to tzw. geringfügige Beschäftigung.
Według austriackiego prawa Polak może być uznany za personel kluczowy, jeśli posiada szczególne
i poszukiwane przez miejscowy rynek pracy umiejętności, poparte doświadczeniem. Nie są uznawani za personel kluczowy zwykli specjaliści bez dodatkowych kwalifikacji, osoby przyuczane do zawodu czy siły pomocnicze. Warunkiem jest także przewidywane dla personelu kluczowego wynagrodzenie miesięczne brutto w wysokości przynajmniej 60% maksymalnej stawki bazowej wymaganej przez przepisy ubezpieczenia społecznego. Wniosek o zatrudnienie składają wspólnie zainteresowany podjęciem pracy oraz przyszły pracodawca we właściwym ze względu na miejsce przyszłe miejsce zameldowania cudzoziemca urzędzie ds. cudzoziemców. Uzyskanie pozwolenia na pracę
w charakterze pracownika kluczowego w praktyce nie jest łatwe. Istnieje dodatkowo tzw. kontyngent przyjęć cudzoziemców, oznaczający ograniczenia ilościowe w skali roku.

http://www.handelsratpolen.at
http://www.botschaftrp.at